Orbiterki do ćwiczeń – czym kierować się w wyborze

Orbiterek to nowoczesne urządzenie w idealny sposób łączące w sobie różne rodzaje ćwiczeń i pozwalające na zaangażowanie kilku partii ciała podczas jednej sesji treningowej. Trening na orbiterku zawiera w sobie zarówno składowe treningu aerobowego jak i elementy ćwiczeń siłowych. Taki rodzaj treningu ma liczne zalety. Przede wszystkim pozwala na spalanie tkanki tłuszczowej, jednocześnie poprawiając wydolność i wzmacniając duże grupy mięśniowe (nogi, ramiona, brzuch, pośladki). Niewątpliwą zaletą treningu na orbiterku jest prowadzenie ruchu zgodnie z anatomicznymi płaszczyznami ruchu. Dzięki temu ćwiczenia na orbiterku minimalizują ryzyko kontuzji i nie obciążają struktur stawowych. Ćwiczenia z użyciem orbiterku można wykonywać w każdym wieku, a dzięki możliwej modyfikacji obciążeń są odpowiednie dla osób z różnym poziomem sprawności fizycznej.

Rodzaje orbiterków

Wyróżniamy 3 podstawowe rodzaje orbiterków: orbiterek mechaniczny, orbiterek magnetyczny oraz orbiterek elektromagnetyczny. Wybór odpowiedniego rodzaju zależy od dwóch podstawowych rzeczy: możliwość finansowych kupującego oraz zaawansowania ćwiczeń jakie będą wykonywane. Osobom początkującym zaleca się modele mechaniczne lub magnetyczne. Orbiterek elektromagnetyczny dedykowany jest bardziej zaawansowanym użytkownikom.

W orbiterku magnetycznymregulacja natężenia możliwa jest z użyciem pokrętła lub przy pomocy komputera. W przypadku urządzeń z pokrętłem specjalna linka łączy pokrętło z ramieniem, do którego przymocowane są magnesy. Zwiększanie oporu odbywa się na zasadzie przesunięcia ramienia w kierunku koła zamachowego, co powoduje jego hamowanie. Zaletą tego rodzaju rozwiązania jest możliwość ćwiczeń bez użycia prądu oraz cicha i spokojna praca urządzenia. Orbiterek magnetyczny z pokrętłem zwykle jest tańszy od innych modeli i mniej awaryjny. Minusem tego rodzaju urządzenia jest brak programów treningowych. Orbiterki magnetyczne sterowane komputerowo mają możliwość wyboru obciążenia na panelu komputerowym. Zmiana obciążenia uruchamia silnik, który przesuwa ramie z magnesami w stronę koła zamachowego. W modelach magnetycznych napędzanych komputerowo niezbędne jest użycie zasilania prądem 230 V. Ten rodzaj orbiterków również gwarantuje cichą i płynną pracę, jednocześnie oferując możliwość dostępu do programów treningowych. Zwykle orbiterki magnetyczne z komputerowym panelem sterującym są nieco droższego od tych z pokrętłem.

Orbiterki elektromagnetyczne również posiadają komputerowy system hamowania. W przypadku modeli elektromagnetycznych zmiana obciążenia na panelu sterowania powoduje zwiększenie mocy pola eketromagnetycznego i przyciągnięcie koła zamachowego. Ogromną zaletą tego rodzaju urządzeń jest bardzo płynna, wyraźnie odczuwalna zmiana obciążenia. Jednocześnie orbiterki elektromagnetyczne posiadają więcej programów treningowych i pozwalają na więcej różnych rodzajów oporów. Są też oceniane jako najmniej awaryjne.

Dokonując wyboru orbiterka warto dokładnie przeanalizować jego parametry. Powinniśmy zwrócić uwagę na maksymalne obciążenie jakie może zostać wygenerowane, rodzaje wytwarzanego oporu, zakres programów treningowych oraz cenę. Orbiterki magnetyczne zwykle wybierane są przez osoby prywatne do treningów domowych, natomiast kluby fitness i siłownie zwykle inwestują w droższe, ale bardziej profesjonalne orbiterki elektromagnetyczne.

Jak ćwiczyć by wspomóc utratę wagi

Ćwiczenia na urządzeniach eliptycznych uznawane są za skuteczny i bezpieczny sposób utraty zbędnych kilogramów. W zależności od masy ciała osoby ćwiczącej oraz zastosowanego obciążenia możliwe jest spalenie od 380 do 500 kcal w trakcie 30-minutowej sesji treningowej. Aby trening miał działanie odchudzające należy wprowadzić kilka podstawowych zasad. Stosując się do nich i wykonując regularnie sesje treningowe z pewnością można spodziewać się oczekiwanej redukcji tkanki tłuszczowej. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na tętno, które powinno być utrzymywane na poziomie 70-80% HRmax. Obciążenie w trakcie treningu powinno być utrzymane na średnim poziomie. Sesja treningowa powinna być prowadzona przez minimum 30 minut. Dodatkowo dla lepszego efektu pracy można zastosować trening interwałowy, pobudzający metabolizm i spalanie tkanki tłuszczowej nawet do kilkunastu godzin po zakończeniu treningu.

Fazy ćwiczeń na orbiterku

Decydując się na trening z wykorzystaniem orbiterka warto zadbać o jego prawidłowy przebieg. Przed rozpoczęciem ćwiczeń warto dokładnie przeanalizować instrukcję użytkowania sprzętu. Dogłębne poznanie funkcji jakie oferuje urządzenie pozwoli na pełne wykorzystanie możliwych form treningu. Ważne jest aby treningi na orbiterków odbywały się w odpowiednich fazach treningu oraz były wykonywane prawidłowo. Przed rozpoczęciem zaplanowanych ćwiczeń należy więc wykonać rozgrzewkę. Powinna ona trwać około 10 minut. Obejmuje ćwiczenia ogólnousprawniające i rozciągające. Do tego celu można wykorzystać sam orbiterek ustawiając niskie obciążenie.

Po rozgrzewce następuje faza główna treningu. Prze jej rozpoczęciem należy zadbać o właściwą postawę (chwyt na obu ramionach urządzenia, proste plecy, wciągnięty brzuch, wzrok skierowany przed siebie). Przebieg i czas trwania fazy głównej ustalany jest indywidualnie, w zależności od możliwości wydolnościowych użytkownika. Ważne aby uważać na pozycję ciała w trakcie ćwiczeń, nie pochylać tułowia oraz nie ściskać zbyt mocno uchwytów. Po zakończeniu części głównej (faza właściwa treningu) należy przejść do ćwiczeń uspokających, rozluźniających i rozciągających. Każdy trening powinna kończyć około 5-10 minutowa faza wyciszająca.

Popularne modele orbiterków

W zależności od potrzeb użytkownika na rynku dostępnych jest kilka rodzajów wiodących modeli orbiterków. Poszczególne modele orbiterków różnią się przede wszystkim liczbą programów możliwych do zastosowania oraz ilością dodatkowych funkcji. Dodatkowe programy jakie posiadają orbiterki to np. program climbing (symulacja wspinaczki), intervals (intensywny trening interwałowy) czy precipice (symulacja równi). Oprócz ilości dostępnych programów i funkcji należy zwrócić uwagę na wielkość orbiterka i możliwość regulacji kroku.

Z pośród modeli napędzanych z użyciem silnika popularnym modelem jest Crosstrainer UNIX PXumożliwiającyc kontrolę 8 funkcji (zużycie energii, tętno). Jednocześnie posiada on 8 programów treningowych. W elektromagnetycznym orbiterku Khronos Generator znajdziemy elektroniczną regulację oporu aż na 32 poziomach. Urządzenie pozwala na pomiar tętna czy procentowej zawartości tkanki tłuszczowej. Umożliwia także sterowanie natężeniem w zależności od osiągniętej częstości skurczów serca. W tym urządzeniu znajdziemy 12. świetnie dopracowanych, programów treningowych. Sterowanie poziomu treningu tętnem dostępne jest także w Crosstrainer SKYLON 5, który posiada 10 programów treningowych, złącze USB i stosunkowo niewielkie wymiary, dzięki czemu może być użytkowany w warunkach domowych.