Kształtki rehabilitacyjne

maj 25, 2020

Zanim fizjoterapeuta rozpocznie sesję terapeutyczną konieczne jest zagwarantowanie pacjentowi wygodnej pozycji, która umożliwi mu rozluźnienie się, a terapeucie zapewni dostęp do leczonych struktur. W zależności od pozycji pacjenta pomocne są różnego typu kształtki rehabilitacyjne, które zapewnią podparcie odpowiednich obszarów ciała co zagwarantuje komfortową i wygodną pozycję. Najczęściej spotykane w gabinecie rehabilitacji kształtki to klin oraz wałek rehabilitacyjny. Wykorzystywane są najczęściej w pozycji leżącej jako podparcie kolan, stóp czy szyi (ramion) pacjenta.

Z kolei kształtki rehabilitacyjne w postaci kostki pełnią idealną funkcję podporową w pozycji siedzącej, a także leżącej. Kostka pozwala także na ustawienie kolan i bioder pod odpowiednim kątem w trakcie ćwiczeń. Dodatkową zaletą wałka rehabilitacyjnego są jego właściwości masujące. Wałki wykorzystywane są więc do delikatnego rolowania w celu rozluźnienia mięśni i powięzi. Różnorodność wielkości i stopnia twardości kształtek rehabilitacyjnych zapewnia idealne dopasowanie zarówno do placówek rehabilitacyjnych jak i gabinetów masażu.

Odpowiedni dobór wielkości kształtek

Ważne aby dobry terapeuta w swoim gabinecie posiadał kilka rozmiarów kształtek rehabilitacyjnych. Pacjenci bowiem mają zróżnicowaną budowę ciała, w związku z czym odpowiednia średnica wałka lub półwałka czy wysokość klina, może być różna dla poszczególnych osób, szczególnie jeśli z zabiegów korzystają także dzieci. W grupach najmłodszych pacjentów kształtki rehabilitacyjne mogą służyć także jako przyrządy wykorzystywane w gimnastyce korekcyjnej.

Kształtki niezbędne także w gabinetach masażu

Masaż to czas relaksu i odprężenia. Zatem, aby spełniał swoją funkcję i pozwolił na rozluźnienie całego ciała, konieczne jest zapewnienie pozycji, w której stawy ułożone są w pozycji pośredniej, a mięśnie rozluźnione. W uzyskaniu takiej pozycji pomagają półwałki, wałki i kliny. Dzięki nim masaż może stać się efektywniejszy, co gwarantuje relaks i satysfakcję klienta.